Ion Lucian, de Ziua Mondială a Teatrului: Miturile copilăriei nu trebuie demolate

Teatrul a pierdut definitiv complicitatea cu marele public, însă există un locunde această complicitate a rămas nealterată-lumea teatrului pentru copii, deşi ne aflăm în epoca internetului, spune Ion Lucian, directorul şi fondatorul Teatrului Excelsior, într-un mesaj de Ziua Mondială a Teatrului.

Potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX, mesajul maestrului Ion Lucian-scris în mod specialde Ziua Mondială a Teatrului-va fi citit de actriţa Paula Sorescu Lucian, în seara de 27 martie, la Teatrul Excelsior, înaintea concertului pe care Nicu Alifantis îl va susţine începând cu ora 20.00.

“Teatrul a pierdut definitiv complicitatea cu marele public. De mii de ani de când există, a rezistat tocmai pentru că a fost complice cu publicul. A avut ascendenţă faţă de celelalte arte, pentru că ea comunică direct cu publicul. Pe scenă, el găsea răspunsurile, întrebările, îndoielile. Teatrul era pentru spectatorul dinainte de ’89 un enorm suport moral, locul unde se refugia, unde îşi găsea motivele de speranţă, de viaţă, de încredere. Există un loc unde această complicitate a rămas nealterată. Acest fenomen s-a petrecut în lumea teatrului pentru copii, deşi ne aflăm în epoca internetului”, spune Ion Lucian în mesajul său de Ziua Mondială a Teatrului.

Când s-a dărâmat clădirea veche a Teatrului Excelsior, toţi au venit la mine speriaţi, părinţi, copii, să mă întrebe: ei unde or să se mai ducă? I-am liniştit. Că au unde să vină. Ei nu pot renunţa la teatru, pentru că aici e singurul loc unde se joacă cinstit. Adică exact pentru ceea ce eu am fost de multe ori criticat. Că sunt retrograd, conservator, învechit. Însă, eu tot timpul am fost credincios unei opinii ale mele: miturile copilăriei nu trebuie demolate. Este foarte important ca miturile copilăriei să fie redate aşa cum au fost ele. Am un exemplu foarte sugestiv. În spectacolul meu «Frumoasa şi Bestia» am distribuit în rolul personajului negativ pe cea mai frumoasă actriţă din teatru, iar în rolul Frumoasei, o actriţă solară, senină. La sfârşitul spectacolului, copiii strigă la actriţa frumoasă: «urâto!» Au înţeles că frumuseţea nu e un atribut exterior. Pe acest principiu am activat şapte ani la Teatrul «Ion Creangă» şi 20 de ani la Excelsior”, mai spune Ion Lucian, precizând că “genul de participare la spectacol este unul puternic afectiv şi direct”.

Am convingerea că această interactivitate foarte umană a depăşit tehnicitatea internetului.Au realizat căldura sufletească atunci când i-au văzut pe actori vehiculând umanitatea. Foarte frumos a exprimat acest lucru un copil din ltalia: «Am văzut poveşti jucate de oameni vii. M-am săturat de batista televizorului şi de cearceaful cinematografului. Am văzut oameni vii». E una dintre cele mai frumoase explicaţii ale tandreţei. Aşa cum îmi place mie să spun, Teatrul Excelsior se adresează unui public cu vârsta cuprinsă între 3 şi… 103 ani. Viziunea marelui nostru poet Alexandru Macedonski şi-a găsit, peste timp, materializarea în acest lăcaş, pe care ni-l dorim o Citadelă a Artelor Spectacolului. Într-un poem al lui Macedonski, intitulat «Excelsior» (iată de unde vine numele teatrului), ultimele lui versuri mi se par premonitorii: «O! cer, natură, / O! Dumnezeu, mister albastru, / M-ai ridicat peste dezastru, / Peste blestem şi ură». În Teatrul Excelsior există un singur cuvânt de ordine: excelenţa în artă”, mai spune Ion Lucian.

Instituită în 1961, de Institutul Internaţional de Teatru, Ziua Mondială a Teatrului este sărbătorită pe 27 martie în lumea întreagă.

Directorul Teatrului Excelsior, actorul Ion Lucian, se află la Spitalul de Urgenţă Floreasca din Bucureşti. El a fost internat în 11 martie, la Spitalul de Urgenţă Floreasca din Capitală, cu suspiciune de bronhopneumonie şi anemie, după cum au declarat la momentul respectiv pentru MEDIAFAX surse medicale.